onsdag 26. januar 2011

Veganske cupcakes med lønnesirupkrem

Mmm ... lønnesirup!

Delicious Delicious Delicious har gående en Lamington-utfordring på bloggen sin. Jeg er ikke med - jeg skjønner egentlig ikke helt hva en Lamington er, bortsett fra at det er Australias "nasjonalkake" - men jeg følger nå uansett med og fikk med meg oppskriften på en vegansk lamington her om dagen. Oppskriften kunne brukes til cupcakes også.

Som sagt, så gjort! Veganske oppskrifter kan jo være greit å ha i bakeboka, og det er også en bonus at man som regel har alle ingrediensene i kjøkkenskapet. Jeg måtte omregne litt til metriske mål, men her er oppskriften på disse veganske cupcakes - og kremen:

VEGANSKE CUPCAKES ALA DELICIOUS DELICIOUS DELICIOUS
3,6 dl mel
1,8 dl sukker
0,6 dl kakao
1 ts natron
2 ts vaniljesukker
1 ss eddik
5 ss matolje
3 dl vann

Bland alt sammen og fordel røren i 12 muffinsformer. Røren blir veldig løs. Det er sånn den skal være. Stek ved 180 grader i ca 15-20 minutter.

LØNNESIRUPKREM

200 g margarin (vegansk, hvis du skal holde deg til det)
450 g melis
2 ss lønnesirup

Bland alt sammen til frostingen er myk og fin.

Topp cupcakesene med frostingen og ringle over litt mer lønnesirup. Voila!

KONKLUSJON:

Vel. De veganske cupcakesene var ... greie. Men de smakte sunt, og det er - for meg - et problem når det er kake det handler om. Likevel, de er et greit alternativ å ha i bakeboka, og jeg tenker at smaken kanskje blir bedre om man bytter ut oljen med plantemargarin? Jeg skal i hvert fall prøve det en gang.

Kremen ble imidlertid HELT FANTASTISK! Virkelig! Den var fløyelsmyk og lønnesirupen satte en ekstra spiss på den. Anbefales på det sterkeste - og tilsett gjerne mer enn 2 ss sirup. I originaloppskriften skulle det også vært hakkede paranøtter oppå kremen, og det tror jeg hadde satt prikken over i-en.

M:)

2 kommentarer:

  1. Dom ser verkligen jättegoda ut :)

    SvarSlett
  2. Ja, kremen ble i hvert fall veldig god! Fungerer sikkert å fylle cupcakesene med også.

    M:)

    SvarSlett