fredag 17. desember 2010

Hasselnøtt- og tranebærmuffins


Julebaksten går ikke akkurat i det tempoet jeg hadde sett for meg, men det betyr ikke at det ikke bakes her i huset.

I går kom svigers på kaffebesøk, og hadde jeg hatt et vaffeljern, skulle jeg nok laget noen gode vafler, men vaffeljernet mitt takket for seg en gang i våres, så i stedet slengte jeg sammen en muffinsrøre med det som fantes i skapene. Jeg kunne selvsagt satt frem noen julekaker, men jeg prøver å begrense eldstemanns inntak av søtsaker, så ville gjerne ha et sunnere alternativ til kaffen.

MUFFINS MED HASSELNØTTER OG TRANEBÆR:

Tre små egg
2 ss brunt sukker
- pisk eggedosis

2 dl hvetemel
1 dl havregryn
2 håndfuller hassenøtter, grovt hakket
1 håndfull tranebær, grovt hakket
1 ts vaniljesukker
1/2 ts natron
1 1/2 ts bakepulver
1 ts kanel
- bland alt godt sammen. Tilsett eggedosisen OG:

ca 3 ss olje
ca 2 ss naturell yoghurt

Bland alt godt og fordel i 12 muffinsformer.

Stek ved 180 grader i ca 10 minutter.

Velbekomme!


M:)

2 kommentarer:

  1. Åh, vad gott det låter. Tranbär är riktigt gott.

    SvarSlett
  2. Vet du, jeg hadde aldri smakt tranebær før i år! Men ja, det er veldig godt - og passer egentlig til det meste!

    M:)

    SvarSlett