søndag 12. september 2010

Kirsebærpai ala Sponvika

Kirsebærpai med vaniljeiskrem. Velbekomme!

På hytta har vi et kirsebærtre med megasure kirsebær. Hvert år faller disse bærene til bakken og råtner eller blir skjæremat, og i år hadde jeg bestemt meg for at det skulle jeg gjøre noe med. Så jeg plukket bærene og bestemte meg for at jeg skulle lage en skikkelig amerikansk cherry pie ala Twin Peaks. Det fikk jeg ikke til, men det jeg gjorde var å lage Cherry pie filling etter den første og beste oppskriften Google sendte meg.

Dødsenkelt:
  • 2 cups fresh pitted cherries
  • 1/2 cup water
  • 1/2 cup sugar
  • 2 tablespoons cornstarch
(1 amerikansk cup = 2,37 dl)

Kok kirsebær i vann i en kjele i 10 min. Bland sammen sukker og maisstivelse i en bolle, og hell oppi kjelen med kirsebær. Småkok til blandingen tykner. Avkjøl litt for blandingen overføres til et paiskall. Oppskriften kom fra Diana's Kitchen.

Sånn ble det:

Cherry pie filling
Så laget jeg mørdeig og kledde et muffinsbrett med det. Fylte vaniljekrem og kirsebærfyll i, og la lokk oppå. Stekte i ovnen på ca 180 i 15 min. Da ble det sånn:

Små, søte kirsebærpaier

Det ser litt kræsj ut, men paiene ble kjempegode, de. Den største overraskelsen var hvor gode sure kirsebær kan bli bare man tilsetter tilstrekkelig med sukker.

Lekse lært: Ikke la paier fylt med klissete syltetøy avkjøle seg i formene - det blir umulig å få dem hele ut ...

M:)

1 kommentar:

  1. Jeg laget smuldrepai med surkirsebær i fjor, og det er som du sier, nydelig bare man har nok sukker på surheten. I år hadde vi derimot kun to stakkarslige kirsebær hengende på treet, så det ble lite pailaging i sommer. :(

    SvarSlett