torsdag 25. november 2010

Klin kokosmuffins

Kokoloko!

Nå kan det virke som jeg har fått muffinmania - og det kan kanskje stemme. Her kommer i hvert fall nok en muffinsoppskrift.

Jeg ble inspirert av Manuelas kokoskake, og kjøpte en kokosnøtt på ICA uten at jeg helt visste hva jeg skulle gjøre med den. Jeg husker hvor stas det var da jeg var liten og pappa hadde kjøpt kokosnøtt. Vi hadde alltid moro når pappa skulle tappe kokosmelken og knekke den harde nøtta med hammer, sag og halve verktøykassa. Så dette var litt inspirasjon og litt nostalgi.

Vel, nostalgien forsvant raskt da jeg selv skulle knekke nøtta. Det var ikke så lett som det så ut som her. Til slutt fikk jeg ut både melk og kokos. I mangel på en skikkelig kjøkkenmaskin malte jeg kokosen i stavmikseren og fikk ca 200 g grov kokosmasse. Neste gang kan det nok hende jeg kjøper ferdig kokosmasse og kokosmelk, men den ferske, litt grove kokosen gir en helt spesielt god smak på kakene.

Se de litt grove, brune bitene?
Gir ekstra tygg - og ekstra god smak!
    

Også denne gangen skulle jeg "klare selv!", og det ble godt i dag også. Faktisk så godt at mannen allerede har spist opp halve baksten og har ønsket seg resten til frokost i morgen. Han! Som skar stygge grimaser da han smakte på kokosmelken og kalte den riktig stygge ting. Vel, nå er de venner ;)

KOKOSMUFFINS

100 g smør (smeltet)
1 dl sukker
2 egg
200 g kokos
3 dl mel
1 1/2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 dl kokosmelk

Pisk eggedosis av egg og sukker. Ha i resten av ingrediensene og bland godt. Fordel i muffinsformer - helst i muffinsbrett, for røra blir litt tynn. Stek ved 200 grader i ca 15 minutter til muffinsene er gylne.

Nam!

På disse bildene brukte jeg en kremostglasur jeg hadde i kjøleskapet. Neste gang vil jeg nok prøve en glasur med hvit sjokolade og kokos i, tror jeg. Og det er mulig jeg vil legge en bit melkesjokolade i hver muffins før steking også - det må jo bli bountymuffins, det!

Nyt!


M:)

2 kommentarer: