fredag 2. november 2012

Sku-hu-hummel Halloween/bursdagskake!


En venninne har bursdag på selveste Halloween, og da hun skulle ha fest og ønsket seg en kake, måtte jeg jo forsøke meg på noe søtt-skummelt. Kaken er en "poison cake" - egentlig nokså enkel formkake med mandelsmak farget irrgrønn. Oppå er en kakao/melisglasur. Oppskriften fant jeg hos CakeJournal:

POISON CAKE
Forvarm ovnen til 175 C, og klargjør en kakeform. Jeg brukte en 22 cm rund springform med bakepapir i bunnen og melstrødde sider.

Ingredienser:
375 g smør
250 g mykt smør
3 store egg
250 g hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
250 ml melk
2-3 ts mandelekstrakt
Grønn konditorfarge

Melisglasur: Melis, kakao og vann til passende konsistens.

Gjør slik:
Sikt mel og bakepulver i en skål og sett til side.
Pisk smør og sukker hvitt i en annen skål. Tilsett ett og ett egg, og miks godt mellom hvert egg. Husk å skrape ned sidene på skålen når det trengs.
Tilsett melet i tre omganger og melken i to. Bland godt mellom hver gang.
Bland inn mandelekstrakten og konditorfarge. Pastafarger gir sterkere farge enn den konditorfargen du finner på matbutikken.
Hell den grønne røra i formen og stek på nederste rille i ovnen slik at den ikke blir for brun. Stek i 40-60 minutter til en kakepinne kommer ren ut når du stikker den i midten av kaken.
Overfør kaken til en rist og avkjøl helt før du har på glasuren.

Inni marsipanspøkelsene er det punsjeboller, eller "dammsugare", som de kalles på svensk. Oppskriften her fant jeg på www.receptcentralen.se. Her måtte jeg justere oppskriften litt, for røra ble veldig rennende hos meg. Jeg gjorde det ca slik:

Whops! Flere enn vi som hadde noen glass innabords?
PUNSJEBOLLER
75 gram mykt smør
250 g sjokoladekakesmuler (jeg kjøpte en ferdigkake og smuldret opp)
3 ss sukker
1 ss melis
1 ts kakao
2 ts romessens

Bland alt godt sammen til du får en konsistens du kan forme - enten til små pølser eller runde kuler. Små pølser kan du slå grønn marsipan rundt og dyppe endene i smeltet kokesjokolade, da får du klassiske punsjeboller (som alltid minner meg om Kaffedoppet i Strömstad - min barndoms ferieby). Eller du kan rulle kuler og legge små marsipanlaken over og få velsmakende spøkelser som passer til Halloween! Jeg brukte en matpenn til å tegne små ansikter på spøkelsene. Moro!

M:)


5 kommentarer:

  1. Vad fin och låter supergott.önskar dig en fortsatt trevlig allehelgon dag

    SvarSlett
  2. Takk for deilig oppskrift, er skrevet ut og skal prøves snarest! :)

    SvarSlett
  3. Takk for kjempefin blogg :)

    SvarSlett