onsdag 2. februar 2011

Hvorfor skjer dette?

Å, vaniljemuffins, hvorfor blir du ikke slik du skal?

Ok, jeg trenger hjelp. I dag skulle jeg lage de ultimate vaniljemuffins (Sockerrus) med den ultimate vaniljefrosting (Det Søte Liv) Men kjøkkenpoltergeistet mitt (greit å ha noen å skylde på) ville det ikke slik. Først forsøkte jeg å steke muffinsene på 100 grader, i stedet for 175, som det sto i oppskriften. Som sagt, ikke min feil, naturligvis. Likevel, muffinsene ble gode, de.

Så til vaniljekremen som skulle bli supermyk og fluffy. Jeg blandet alle ingredienser, slik det sto i oppskriften, og ... vel, min krem ble hard og kornete. Den ble nok ikke bedre av at jeg satte den i kjøleskapet en stund, men likevel - den ble så langt fra slik den skulle være at det kan ikke være kjøleskapet som var synderen. Ettersom "kremen" ble så hard, ble den selvfølgelig også umulig å sprøyte ut på muffinsene, så det ble en regelrett katastrofe. På et tidspunkt sprakk sprøyteposen så kremen tøyt ut over hele kjøkkenbenken. Det var da jeg kastet inn håndkleet.

På toppen av det hele: Da jeg skulle ta bilder av elendigheten, falt muffinsen ned - på feil side, så klart. What have I done to deserve this?! *sukk*


Så hjelp meg, vær så snill, alle flinke kakebakere der ute - hva gjør jeg feil når kremen min blir sånn:

Synes det hvor kornete og hard frostingen er?
Aaargh!
HJEEEEEEEEEEELP!

M:)

4 kommentarer:

  1. Jeg er ingen ekspert.. men har lagd frosting til muffins noen ganger :) Jeg går utifra at du bruker en oppskrift som består av smør + melis? For det første er det viktig at smøret er romtemperert. Pisk dette Luftig og lyst med litt av melisen.. kanskje 1/4. Ikke vær utålmodig her. Neste steg er å mikse inn resten av melisen. Jeg bruker melis slik at blandingen akkurat klarer å samle seg til en gjevn, "halvmyk" masse (ganske masse melis altså..), og gjør den mykere ved å tilsette noen spiseskjeer med melk..skal ikke mye til, men du velger jo melis/melk utifra hvordan du vil ha konsistensen. Jeg har likevel merket meg at teksturen blir bedre med mer melis + melk.. mere smør syns jeg fører til at blandingen "skiller seg" litt. Blandingen blir naturligvis hard av å stå i kjøleskapet da smøret stivner, så hvis ikke muffinsene er kalde og klare til å dekoreres er det ikke noe i veien for at glasuen står på benken en stund. Skal du ha den i kjøleskap romtempererer du den/tilsett _litt_ mer melk og rør hardt, så blir den myk igjen. Her er en oppskrift jeg er veldig fornøyd med :)

    Vanilla Frosting:
    120 g smør
    300 g melis
    1 ts vaniljeessens
    2-3 ss melk

    Pisk mykt smør sammen med melis, vaniljeessens og nok melk til at kremen får luftig konsistens (den skal være myk, men skal kunne holde formen når du sprøyter den).

    Lykke til =)

    SvarSlett
  2. Takk for svar!

    Det var nettopp slik jeg gjorde det - vel, ikke helt - jeg rørte alt sammen samtidig, det var det det sto i oppskriften. Men ellers - akkurat slik. Likevel ble altså kremen kornete og ekkel.

    Mystisk.

    M:)

    SvarSlett
  3. Hei!

    Jeg har aldri lyktes med smørkrem jeg, så jeg har liksom kvia meg for å lage det flere ganger. Min blir alltid kornete, og litt sånn prikkete på en måte.

    Så kom jeg over en oppskrift på nett jeg bare måtte prøve, og jeg har aldri smakt så god krem i hele mitt liv. Jeg har aldri sett en lignende oppskrift heller. :) Stikk inn i bloggen min der ligger oppskriften.

    Klem fra Heidi

    SvarSlett
  4. Takk for tips! Har vært innom bloggen din nå. Rare kremen!

    M:)

    SvarSlett