onsdag 24. november 2010

Pepperkakemuffins


Nå har jeg sett pepperkakemuffins her og der rundt om på bloggene i det siste, og ble så nysgjerrig at jeg bare måtte prøve. Men denne gangen ville jeg ikke bare kopiere en oppskrift. Neida, inspirert av toåringen min ville jeg klare selv! Nå er det jo grenser for hvor galt det kan bli når premissene er at det skal smake pepperkake, men jeg er nå rimelig stolt likevel, for det ble faktisk kjempegodt.


Her er oppskriften:

PEPPERKAKEMUFFINS (ca 12 stk)

150 g smør
1 dl brunt sukker
1 dl mørk sirup
2 egg
1/2 dl rømme/creme fraiche
2 ts kanel
1 ts ingefær
1 ts nellik
3 dl mel
1 ts bakepulver
1/2 ts natron
(det skulle vært kardemomme også, men det hadde jeg ikke)

Visp smør, sukker og sirup til en myk krem. Bland inn et og et egg og visp godt mellom. Bland sammen mel, krydder, bakepulver og natron og bland i røra. Fordel røra i 12 muffinsformer. Stek midt i ovnen på 200 grader i 12-15 min. Ha på melisglasur og nyt!



M:)

8 kommentarer:

  1. Pepperkakemuffins høres egentlig bedre ut enn pepperkaker!

    SvarSlett
  2. Åhh disse hørtes kjempegode ut:)

    SvarSlett
  3. De ble veldig gode, altså! Myke og saftige med skikkelig pepperkakesmak.

    M:)

    SvarSlett
  4. Åh, vad gott med pepparkaksmuffins. Vad vintrigt det blev med strösselstjärnorna.

    SvarSlett
  5. Hei.

    Holder på lage disse nå, men når skal rømma i? Droppa du den?
    Gleder meg, de lukter veldig godt :)

    Hilsen Mona

    SvarSlett
  6. Hei! Rømmen hadde jeg i mot slutten, etter det tørre. Håper muffinsene dine ble bra!

    M:)

    SvarSlett
  7. Jeg trodde det ble veldig mye røre til bare 12 former, og det fikk jeg rett i, så de ble litt rå i midten.
    Men da vet jeg det til neste gang.
    Tror jeg lager dobbel oppskrift og kanskje 28 stk neste gang, så går det nok bedre. Evt. steker de litt lenger. (men de hadde fått litt skorpe i kantene, så jeg tenkte de hadde stått nok.
    Men det som var stekt smakte kjempe godt!
    Også lukter det sååå jul i heimen :) (enda nå også, etter noen timer :))

    Hilsen Mona
    Ps. Takk for inspirerende og fin blogg :)

    SvarSlett
  8. Ja, det er litt vanskelig å vite si hvor mange muffins det blir og hvor lenge de skal steke, for det kommer veldig an på hvilke former man bruker og hvordan ovnen steker. Men som du sier - nå vet du til neste gang. Bra noen muffins ble gjennomstekt, i hvert fall - og at de smakte godt!

    Hyggelig at du liker bloggen - håper du stikker innom igjen snart!

    M:)

    SvarSlett